Lesaanbod
We wisselen de lessen voor taal en rekenen af met ontdekkend en spelenderwijs leren. Zo zorgen we voor een uitdagend en dynamisch lesaanbod, voor ieder leerjaar.
Voorschoolse educatie
Fontein heeft een eigen peuteropvang met VVE. De peuteropvang wordt geleid door Up Kinderopvang (onderdeel van Stichting Rijswijkse Kinderopvang) en is bedoeld voor kinderen van twee en een half tot vier jaar. Het voorschoolprogramma heeft een vast dagritme met veel aandacht voor taal, rekenen, sociale vaardigheden en de motorische en creatieve ontwikkeling van uw kind. Zo leert uw kind spelenderwijs allerlei vaardigheden die belangrijk zijn op de basisschool.
Kleutergroepen
Met een vast dagritme geven we onze jongste leerlingen structuur, veiligheid en zekerheid. De leerkracht observeert de kinderen en helpt hen tijdens het werken en spelen. Zo weet zij wat de kinderen al kunnen en weten. Op basis daarvan bepaalt zij steeds opnieuw het lesaanbod voor de volgende periode. Daarbij is veel aandacht voor taal, rekenen, sociale vaardigheden en de motorische en creatieve ontwikkeling van uw kind.
Vakken vanaf groep 3
In groep 3 tot en met 8 krijgen alle kinderen een vast vakkenpakket aangeboden, dat u in de tabel hiernaast vindt.
Vak |
|
Lezen |
Groep 3 |
Veilig Leren Lezen |
Groep 4-8 |
Karakter en Nieuwsbegrip |
|
Taal |
Groep 3 |
Veilig Leren Lezen |
Groep 4-8 |
Pit |
|
Schrijven |
|
Rekenen |
Groep 3-8 |
De wereld in getallen |
|
Wereldoriëntatie |
Groep 3 |
Veilig de wereld in |
Groep 4-8 |
Naut, Meander en Brandaan |
|
Sociale Vaardigheden |
|
Levensbeschouwing |
|
Engels |
Groep 7-8 |
Stepping Stones |
|
Techniek |
Groep 1-8 |
Zie 'Wereldoriëntatie' |
|
Expressievakken |
Groep 1-8 |
Eigenwijs, Moet je doen, Deelname Cultuurmenu en Cultuurschakel van de gemeente Den Haag |
|
Bewegingsonderwijs |
Groep 0-1 |
Een keer in de week gymles van de eigen leerkracht |
Groep 2 |
Een keer in de week gymles van de vakleerkracht |
Groep 3-8 |
Twee keer per week gymles van de vakleerkracht |
|
Huiswerk |
Groep 5-8 |
Eigen 'leerlijn huiswerk', gericht op het aanleren van goede studiegewoonten. |
|
* In elk lokaal staan minimaal twee computers waarop de leerlingen kunnen werken. De leerlingen kunnen op deze computer(s) zowel onderwijsondersteunende als verrijkende programma's volgen. Daarnaast is er in ieder lokaal een computer voor de leerkracht, die onder andere wordt gebruikt om de digitale schoolborden aan te sturen. Aanvullend is er ICT-les in het computerlokaal. Daar leren kinderen hoe computers en tablets werken en ontwikkelen ze computational skills, een andere manier van denken om met computers nieuwe oplossingen te bedenken. We brengen de kinderen ook informatievaardigheden bij die helpen bij het zoeken, vinden, beoordelen en verwerken van informatie.